Usein kysyttyä

Kirjautuminen ja TS-tunnus

<

Miten rekisteröidyn eli luon TS:n tunnuksen?

Pääset luomaan maksuttoman TS-tunnuksen verkossa. Mikäli olet jo asiakas, huomaathan että tunnusta luodessasi tarvitset Turun Sanomien asiakasnumerosi. Löydät sen tilauslaskustasi tai pyytämällä sen sähköpostiisi. Asiakasnumeron avulla yhdistämme tilauksesi TS-tunnukseen. Katso alta ohjevideo miten luot TS-tunnuksen.

Miten luon yritysasiakkaan TS-tunnuksen?

Yritysasiakkaan tunnus luodaan samassa osoitteessa kuin yksityisasiakkaan TS-tunnus. Muistathan vaihtaa oikean näkymän klikkaamalla ensin yritystunnuksen luomiseen ohjaavaa linkkiä. 

Mitä eroa on rekisteröitymisellä ja kirjautumisella? 

Rekisteröitymisellä tarkoitetaan TS-tunnuksen luomista, joka tehdään vain kerran. Kun olet rekisteröitynyt, sinulla on käytössäsi TS-tunnus (käyttäjätunnuksesi, joka on sähköpostiosoitteesi sekä salasana), joilla voit jatkossa kirjautua palveluihin. 

Miten toimin, jos salasanani on hukassa? 

Voit kysyä salasanaasi tästä: Salasana unohtunut?. Saat verkkopalvelussamme olevaan sähköpostiisi viestin ja linkin, jota klikkaamalla pääset luomaan uuden salasanan. Huomaathan, että salasanan vaihtoon lähetetty linkki on turvallisuussyistä voimassa 24 tuntia lähettämisestä. 

Jos et saa nykyiseen sähköpostiisi vastausviestiä, tarkista ensin, ettei viesti ole mennyt roskapostiin. Jos viestiä ei löydy, on todennäköistä, että verkkopalvelussamme on sinulle väärä sähköpostiosoite. Ota silloin yhteyttä asiakaspalveluun

Olen unohtanut käyttäjätunnukseni, mitä teen? 

Käyttäjätunnuksesi on sähköpostiosoitteesi. Jos et tiedä, mikä sähköposti käyttäjätunnuksena on, ota yhteyttä asiakaspalveluun

Miksi en pääse lukemaan digisisältöjä? 

Tarkista ensin Oma TS -palvelun tilaustiedoista, kuuluuko tilaukseesi digisisältö. Tarvitset tätä varten TS-tunnuksen, jonka voit luoda täällä. Käyttämättömät TS-tunnukset siivotaan kolmen vuoden välein, tällöin sinun tulee luoda uusi tunnus. 

Mikä on Oma TS? 

Oma TS on asiakaspalvelusivuiltamme löytyvä palvelu, jossa voit itse hallinnoida tietoihisi ja tilaukseesi liittyviä asioita. Palvelussa voit muun muassa tehdä osoitteenmuutoksen, keskeyttää jakelun, tarkistaa jakelun, vaihtaa salasanasi tai vaikkapa tulostaa TS Digin kuitit. 

Miksi salasana pitää kirjoittaa uudestaan, kun menen Oma TS -palveluun? 

Salasana vaaditaan tietoturvasyistä. TS.fi-verkkosivujen puolella voit pysyä kirjautuneena, jolloin digisisältöjen käyttö on sujuvaa. Oma TS -palvelussa ovat asiakas- ja tilaustietosi, minkä vuoksi varmistamme salasanalla, että käyttäjänä olet juuri sinä. 

Voinko käyttää useampaa sähköpostiosoitetta tiedoissanne? 

Käytössäsi voi olla vain yksi sähköpostiosoite, jolla pääset kirjautumaan kaikkiin verkkopalveluihin. TS-tunnus on avain Oma TS -palveluun ja se toimii myös mahdollisen sähköpostilaskutuksen osoitteena.  

Miten vaihdan TS-tunnuksen käyttäjätunnuksen? 

Voit vaihtaa käyttäjätunnuksesi tai salasanasi Oma TS -palvelussa. 

Miten lisään asiakasnumeron TS-tunnukseen? 

Saat lisättyä asiakasnumerosi Oma TS -palvelussa, kohdassa Yhteystiedot. 

Mistä löydän asiakasnumeroni? 

Löydät sen uutissovelluksen asiakaskortista, tilauslaskustasi tai pyytämällä sen sähköpostiisi asiakaspalvelusta. 

Unohdin vahvistaa TS-tunnuksen. Mitä teen? 

Mikäli et vahvistanut tunnusta 7 vuorokauden kuluessa, on se poistettu. Voit tehdä tunnuksen uudelleen Oma TS -palvelussa. 

Miksi en voi jakaa omia tunnuksiani muille? 

Lähtökohtaisesti oman TS-tunnuksen jakaminen on kielletty käyttöehdoissamme. Olet hyväksynyt nämä ehdot, kun olet luonut tunnuksesi. Lisäksi on hyvä huomata, että omien tunnusten jakaminen ei ole tietoturvallista: tunnusten jakamisella mahdollistat toisten hallinnoida sekä omia että tilaustietojasi. Mikäli haluat jakaa digisisältöjä, voit tehdä sen digitilaajana helposti ja tietoturvallisesti jakamalla digilukuoikeudet Oma TS -palvelussa. Lue lisää digilukuoikeuksista täältä. 

Digisisällöt

<

Mitä Turun Sanomien digisisällöt ovat? 

Digisisällöiksi lasketaan kaikki verkkosivuillamme ja sovelluksissa (näköislehti- ja uutissovellus) oleva sisältö. Sisällöt voivat olla tekstiä, kuvia, videoita, striimejä ja podcasteja sekä pelejä. 

Haluan tilaukseeni digisisällöt. Miten toimin? 

Saat lisättyä digisisällöt tilaukseesi tekemällä ns. tuotevaihdon. Tuotevaihto onnistuu ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Huomaathan, että koska kyseessä on tuotevaihto, saat uuden laskun, jolla voit maksaa aiemmin maksamasi tuotteen ja yhdistelmätuotteen erotuksen. Digisisällöt maksavat jokapäiväiseen tilaukseen +3 €/kk ja viikonlopputilaukseen +4,50 €/kk. 

Mistä löydän videosisällöt kuten striimaukset ja niiden tallenteet? 

Kaikki videosisältö löytyy osoitteesta ts.fi/katso.  

Miten voin kommentoida juttuja TS.fi:ssä? 

Voit kommentoida juttuja kirjautumalla TS-tunnuksellasi verkkosivuillemme. Halutessasi voit luoda oman nimimerkin, mutta suosittelemme oman nimen käyttöä läpinäkyvyyden ja luotettavuuden lisäämiseksi. Kommentointiin et tarvitse tilausta. Kommentit moderoidaan ja vain asialliset kommentit julkaistaan. Kommentointi on auki jutun julkaisupäivän. 

Miten voin jakaa tai lahjoittaa digitaalisia juttuja? 

Helpoiten voit jakaa yksittäisen jutun artikkelinäkymästä löytyvistä painikkeista. Jakopainikkeet löytyvät verkkosivuilta jutun alalaidasta, uutissovelluksesta jutun ylälaidasta. Digitilaajana sinulla on lisäksi mahdollista jakaa 10 maksullista juttua kuukaudessa ystävillesi. Jako tapahtuu lahjapaketti-ikonista. Tämä ikoni löytyy jutun ylälaidasta. Lukeakseen jutun tulee vastaanottajan kirjautua sivuillemme. 

Luethan lisäksi, miten voit digitilaajan jakaa digilukuoikeuden taloudessasi asuvien henkilöiden kanssa. 

Voinko lukea tai ostaa yksittäisen digitaalisen jutun? 

Meillä ei ole käytössä yksittäisen jutun ostamista. 

Voinko kuunnella juttuja?

Voit kuunnella juttuja uutissovelluksessamme: yksittäisen jutun voit kuunnella painamalla artikkelinäkymän kuulokkeita, useamman jutun voit kuunnella peräkkäin menemällä Lisää-osioon ja valitsemalla Kuuntele. Löydät sieltä esimerkiksi mahdollisuuden kuunnella lukulistalle valitsemiasi juttuja. Katso alta ohjevideo miten voit kuunnella juttuja.

Uutissovellus ja näköislehti

<

Miten lataan sovelluksen?

Voit ladata Turun Sanomat -uutissovelluksen tai näköislehden sovelluksen kätevästi puhelimesi Google Play -kaupasta tai App Storesta. Sovellukset ovat ilmaisia. Löydät sovelluksen hakusanalla Turun Sanomat tai TS.  Katso alta ohjevideo miten lataat Turun Sanomien uutissovelluksen.

Mitä eroa on uutissovelluksella ja näköislehtisovelluksella? 

Uutissovellus tuo uutiset sinulle luettavaksi verkkosivujen tapaisesti, mutta sieltä löytyy enemmän ominaisuuksia kuten lukulistalle tallettaminen, uutisten kuuntelu ja Sinulle-osio, jossa voit valita sinua kiinnostavat aihealueet. Näköislehtisovellus on painetun lehden digitaalinen kopio. Kun tilaukseesi sisältyy digi eli tilauksesi on joko ’Turun Sanomat’ tai ’TS Digi’, pääset lukemaan rajoituksetta kaikkea digisisältöä molemmissa sovelluksissa. 

Millä laitteilla sovellukset toimivat? 

Näköislehden sovellukset tukevat iOS 12 ja Android 5 ja näitä uudempia versioita. Pöytäkoneissa Windows 10 ja Mac 11. Uutissovelluksessa on tällä hetkellä tuki iOS 13 ja Android 5.0 -versioille. 

Montako kertaa näköislehden voi ladata yhdellä TS-tunnuksella? 

Näköislehden voi ladata kuusi kertaa yhden päivän aikana. Muistathan, että mikäli jätät ladatun näköislehden odottamaan kyseiselle laitteelle, voit palata siihen päivän aikana useamminkin. Tabletille ladatut näköislehdet poistuvat sovellukseen asettamiesi sääntöjen mukaisesti. 

Mistä löydän vanhat näköislehdet selaimesta?

Löydät vanhat näköislehdet Siirry arkistoon -linkistä, joka on näkyvissä näköislehden etusivulla heti Valitse lehti -otsikon alla. 

Miten poistan vanhat näköislehdet? 

iOS: Tarvittaessa voit poistaa lataamiasi lehtiä Ladatut lehdet-näkymässä pitämällä sormea valitsemasi lehden kannen päällä ja sitten klikkaamalla Poista-painiketta. Voit poistaa lehtiä myös useampi kerrallaan: kun olet Ladatut lehdet-näkymässä, paina ylänurkasta Muokkaa-painiketta, merkitse poistettavat lehdet ja paina lopuksi Poista kaikki valinnat.

Sovelluksesta löytyy myös Poista automaattisesti -toiminto, jossa voit määritellä ajan, jonka jälkeen ladatut lehdet poistuvat. Jos joku lehti on erityisen tärkeä ja haluat säilyttää sen, kosketa lukko-kuvaketta säilytettävän lehden yläkulmassa. 

Android: Pidä sormeasi Ladatut lehdet-näkymässä valitsemasi lehden kannen päällä ja klikkaa roskakori-ikonia. Voit poistaa lehtiä myös useampi kerrallaan: kun olet Ladatut lehdet-näkymässä, paina ylänurkasta Muokkaa-painiketta, merkitse poistettavat lehdet tai Valitse kaikki ja paina lopuksi Poista. 

Miksi minun kannattaa ladata uutissovellus? 

Turun Sanomien uutissovelluksen avulla pysyt ajan tasalla missä ikinä liikutkin. Sallimalla ilmoitukset, saat ensimmäisenä tietää tärkeätkin uutiset. Sovelluksessa on myös useita ominaisuuksia, joita verkkosivuillamme ei ole, kuten: 

  • Valitse omat uutisesi: Voit valita itseäsi kiinnostavat aihealueet Sinulle-osiossa. Valinnan jälkeen jutut ilmestyvät osioon helposti seurattavaksi listaksi. 
  • Talleta jutut lukulistalle: Mikäli löytyy mielenkiintoinen juttu, jota et juuri nyt ehdi lukea, talleta se lukulistalle ja lue tai kuuntele sinulle parempana ajankohtana. 
  • Kuuntele uutisia: Aina ei tarvitse lukea, vaan voit myös kuunnella sinua kiinnostavat uutiset. 
  • Viihdy ajanvietteen parissa: Joka päivä uusiutuvat sudoku, sanaristikko ja sanapeli ovat mukava tapa rentoutua. 
  • Lahjoita juttu: Jatkuvan tilaajan etuna voit lahjoittaa 10 juttua kuukaudessa läheisellesi. 

Miten ostan Turun Sanomien yksittäisen näköislehden? 

Voit ostaa yksittäisen näköislehden joko tietokoneen selaimella tai, mikäli käytät mieluummin näköislehtisovellusta, sovelluksen kautta. Tällöin maksu tapahtuu App Storen tai Google Play -kaupan kautta. 

Mitä eroa on ts.fi-verkkosivuilla ja sovelluksilla / näköislehdellä? 

Verkkosivuilta löydät sekä päivittyvän uutisvirran että näköislehden. Verkkosivuja käytät helpoiten tietokoneella. Sovelluksista, joita meiltä löytyy kaksi, uutissovellus sisältää uutisvirran, kun taas erillinen näköislehtisovellus sisältää painetun lehden näköisversion. 

Sovelluksissa on ominaisuuksia, joita ei verkkosivuilta löydy. Esimerkiksi uutissovelluksessa voit tallentaa juttuja lukulistalle, kuunnella juttuja, räätälöidä sinua kiinnostavista aiheista Sinulle-osion sekä pelata pelejä Ajanviete-osiossa. 

Uutissisällöllisesti tuotteilla ei ole eroa. 

Miten voin hallinnoida sovelluksen ilmoituksia? 

Voit hallinnoida sovelluksen lähettämiä ilmoituksia sovelluksesta. Löydät kohdan menemällä Lisää-valikkoon ja klikkaamalla oikean ylälaidan asetuksia (ratas-ikoni). Muuta ilmoitusasetuksia klikkaamalla Ilmoitusasetukset-valitsinta. Vaihtoehdot ovat päällä tai pois. 

Puhelimesi asetuksista voit valita sen, miten ilmoitukset näkyvät puhelimessasi ja tuleeko niistä esimerkiksi ääni. Tämän toiminnon löydät puhelimesi Asetukset-valikosta ja valitsemalla Turun Sanomien sovelluksen sekä kohdan Ilmoitukset. 

Digilukuoikeudet

<

Mitkä ovat digilukuoikeudet? 

Voit jakaa digilukuoikeuden kolmelle kanssasi samassa taloudessa asuvalle, kun tilaukseesi sisältyy digi. Näin jokainen pääsee omalla TS-tunnuksellaan lukemaan rajoituksetta kaikkea digitaalista sisältöämme uutis- ja näköislehtisovelluksilla tai tietokoneella.  Digilukuoikeuden saaja voi omalla henkilökohtaisella TS-tunnuksellaan räätälöidä ja lukea haluamiaan sisältöjä. 

Miksi jakaisin digilukuoikeuden? 

Kun jaat digilukuoikeuden, hyödytte kaikki. Jokainen voi nauttia omalla TS-tunnuksellaan rajattomasti kaikesta digisisällöstä ja valikoida runsaasta uutissisällöstä juuri itseään kiinnostavat aihealueet. Näköislehden latauskertoja on jokaiselle käyttäjälle varattu kolme per päivä. Sinulla tilaajana oma TS-tunnuksesi ja sen myötä tilaus- ja asiakastietosi pysyvät hallinnassasi. Lue lisää täältä. 

Miten voin jakaa digilukuoikeuksia? 

Voit hallinnoida eli jakaa tai poistaa digilukuoikeuksia helposti Oma TS -palvelusta. 

Miksi en saa jaettua digilukuoikeutta? 

Varmistathan ensin, että tilaukseesi kuuluu digisisältö eli tilaat Turun Sanomia tai TS Digiä (ei TS Paperia). Tilaustyyppisi saat katsottua Oma TS -palvelusta. Huomaathan myös, että digilukuoikeuden voi jakaa vain samassa taloudessa asuvan henkilön kanssa. Mikäli syyt eivät ole nämä, suosittelemme ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme. 

Mihin tuotteisiin digilukuoikeus kuuluu? 

Digilukuoikeuksia voi jakaa, kun sinulla on digisisällöt kattava Turun Sanomien tilaus tai TS Digin tilaus.  

Uutiskirjeet

<

Mistä voin tilata uutiskirjeitä? 

Kaikki tilattavissa olevat uutiskirjeemme voit tilata osoitteesta ts.fi/uutiskirje. Uutiskirjeet ovat ilmaisia. 

Miten hallinnoin uutiskirjeitä? 

Uutiskirjeitä pääset tilaamaan verkkosivuiltamme. Suurin osa kirjeistä on mahdollista tilata, vaikka et olisi Turun Sanomien tilaaja. Muutama uutiskirje tulee vain tilaajille. Uutiskirjeen saat peruttua kirjeen alalaidasta löytyvästä peruuta-linkistä.  

Tilaukset

<

Mitä eroa on jatkuvalla ja määräaikaisella tilauksella? 

Määräaikainen tilaus päättyy automaattisesti tilausjakson viimeisenä päivänä. Jatkuva tilaus taas jatkuu voimassa olevan hinnaston mukaan niin kauan, kunnes peruutat sen. Jatkuvan tilaajana olet oikeutettu monipuolisiin etuihin. Esimerkiksi kun keskeytät lehden jakelun, tilausaikaasi hyvitetään keskeytyksen verran. Voit myös tehdä lahjatilauksia puoleen hintaan ja kerran kalenterivuodessa voit lahjoittaa alkaen kuuden viikon Turun Sanomat veloituksetta läheisellesi. Jatkuvan tilaajana saat lisäksi useita tapahtumaetuja vuoden aikana, pääset esimerkiksi konsertteihin, messuille, teatteriin ym. etuhintaan tai jopa ilmaiseksi. 

Osoitteeni muuttuu. Riittääkö Postille tehty osoitteenmuutos?  
 
Tee osoitteenmuutos myös Turun Sanomille. Teet sen helposti Oma TS -palvelussa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Nimeni muuttuu. Riittääkö digi- ja väestötietojärjestelmään tehty muutos?  
 
Jos nimitietosi muuttuvat, voit muuttaa ne helposti Oma TS -palvelussa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. 

Läheiseni kuoli. Miten toimin, jotta voin lopettaa lehden tilauksen?  
 
Lehden tilauksen lopetus onnistuu ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Mahdollista tilaushinnan palautusta varten tarvitsemme vainajan tiliotteen yläosasta kuvan, missä näkyy vainajan nimi, osoite ja tilinumero. 

Asun yhä vanhempieni luona. Voinko tilata lehden opiskelijahintaan?  
 
Opiskelijahintainen tilaus voidaan tehdä vain sellaiseen talouteen, jossa ei asu ansiotyössä käyviä.  

Mistä löydän tilausehdot, verkkopalvelun käyttöehdot ja tietosuojaselosteen?  

Kaikki edellä mainitut löydät verkkosivuiltamme ehdot-osiosta. 

Miten saan tietää, mitä tietoja Turun Sanomilla minusta on? Miten saan poistettua tietoni?  
 
Sinulla on oikeus tarkastaa, mitä sinua koskevia tietoja TS-Yhtymä-konsernin asiakasrekisteriin on talletettu tai pyytää tietojesi poistamista. Tarkastuspyyntö tulee tehdä kirjallisesti, joko postitse osoitteeseen Turun Sanomat Oy, Länsikaari 15, 20240 Turku tai sähköpostitse tietosuoja@ts.fi. 

Miten voin muuttaa markkinointilupiani? 

Markkinointilupiasi pääset muokkaamaan, lisäämään ja poistamaan Oma TS -palvelussa. 

Maksaminen ja laskutus

<

Maksukorttini on vanhenemassa. Miten voin päivittää sen? 

Voit päivittää korttitietosi Oma TS -palvelussamme tilaustiedoissasi. Palvelu vaatii kirjautumisen. 

Miten vaihdan maksutapaa? 

Voit vaihtaa maksutapaa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. E-laskusopimus tehdään kuitenkin suoraan oman pankin kanssa, lue täältä lisää.

Voinko vaihtaa tilaukseni laskutusväliä? 

Voit vaihtaa jatkuvan tilauksen laskulisää ilman, että tilauksen hinta muuttuu. Huomaathan kuitenkin, että mikäli laskusi on paperinen, on sillä erillinen veloitus. Vaihtaaksesi laskuväliä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Olen hukannut laskuni. Mistä saan uuden? 

Saat uuden laskun olemalla yhteydessä asiakaspalveluun.

Mistä löydän kuitit esim. TS Digistä? 

Löydät TS Digin kuitit Oma TS -osiosta. Mene siellä tilaustietoihin ja maksuhistoriaan. 

Miten peruutan (maksukortilta veloitettavan) Turun Sanomien tilauksen? 

Voit peruuttaa TS-tilauksesi Oma TS -palvelussa, kun tilaus perutaan ennen uuden tilausjakson muodostumista eli noin kahdeksan päivää aikaisemmin. Peruutus onnistuu myös asiakaspalvelussamme. 

Sain laskun. Miksi en voi perua tilaustani verkossa? 

Verkossa tilauksen voi peruuttaa ennen uuden tilausjakson muodostumista eli noin kahdeksan päivää ennen. Tämän jälkeen peruutus onnistuu asiakaspalvelussamme. 

Millä tavoin voin maksaa Turun Sanomien tilaukseni? 

Tehdessäsi uutta tilausta verkkopalvelussamme, maksuvaihtoehdot ovat pankkimaksu, mobiilimaksu tai maksukortti.

Jatkuvan tilauksen ja monieräisten määräaikaistilausten maksuvaihtoehtoina on toistuva korttimaksu, lasku (paperi, e-lasku ja sähköpostilasku) tai suoraveloitus. Näistä paperilaskulla on erillinen veloitus. 

Voinko siirtää tai vaihtaa laskuni eräpäivää? 

Jatkuvissa tilauksissa voit toivoa eräpäivää. Yksittäisten laskujen eräpäivän siirron kanssa, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. 

Miten voin välttää laskutuslisän? 

Vältät laskutuslisän valitsemalla maksutavaksi suoraveloituksen, e-laskun, sähköpostilaskun tai toistuvan korttimaksun. Vain paperilaskulla on laskutuslisä.

Jakelu

<

Voinko saada lehteni ovelle tai portin pieleen eikä laatikkoryhmiin? 

Mikäli haluat muuttaa nykyistä jakelupaikkaa, voit tiedustella asiaa jakeluyhtiöstä ja tehdä heidän kanssaan maksullisen sopimuksen palvelutasomuutoksesta. Turun Sanomien jakelun hoitaa Varsinais-Suomessa (pl. Pyhäranta) Lounais-Suomen Tietojakelu Oy ja Salossa jakelusta vastaa Varsinais-Suomen Tietojakelu Oy. 

Huomaathan, että Postin yli 75-vuotiaiden esteetön jakelupalvelu koskee vain päiväjakelua, varhaisjakelussa jakelupaikan muutos on maksullinen. 

Miksi en saanut aamulla lehteä? Mitä teen? 

Mikäli et ole saanut aamulla lehteäsi, voit tarkistaa oman alueesi jakelutilanteen Asiakaspalvelu-sivuilta tai soittamalla jakelupäivystykseen. Turun Sanomat pyritään jakamaan päälevikkialueellaan ilmestymispäivänä (varhaisjakelussa) klo 6 mennessä. Lehden ilmestymispäivät löydät täältä. 

Aamun Turun Sanomien lisäksi minulle olisi pitänyt tulle muitakin sanomalehtiä, jotka eivät tulleet. Miten toimin? 

Mikäli et ole saanut aamulla lehteäsi, voit tarkistaa oman alueesi jakelutilanteen Asiakaspalvelu-sivuilta tai soittamalla jakelupäivystykseen. 

Voinko tilata Turun Sanomat muualle kuin Varsinais-Suomeen? 

Kyllä. Suosittelemme kuitenkin TS Digi -tilausta painetun lehden sijasta, sillä Varsinais-Suomen ulkopuolelle tilattaessa tilaushintaan lisätään etäjakelulisä. Digisisältömme ovat luettavissa ympäri vuorokauden ja näköislehti on luettavissa jo aamuyöllä sijainnista riippumatta. 

Journalismi

<

Onko Turun Sanomat poliittisesti sitoutumaton? 

Kyllä, Turun Sanomat on poliittisesti sitoutumaton uutismedia. Tämä määritellään periaatelinjassamme.

Miten varmistatte Turun Sanomien mediasisältöjen luotettavuuden? 

Turun Sanomien uutistoiminnan perustana ovat luotettavuus, vastuullisuus ja tasapuolisuus. Turun Sanomat noudattaa Julkisen Sanan Neuvoston Journalistin ohjeita, joiden tavoitteena on tukea sananvapauden vastuullista käyttämistä. Ohjeissa neuvotaan muun maussa tietojen hankkimisen ja julkaisemisen totuudenmukaisuuteen sekä mahdollisten virheiden oikaisuun liittyvät käytännöt. Viime kädessä päätoimittaja vastaa sisältöjemme oikeellisuudesta. 

Miten Turun Sanomat valitsee sen, mistä se uutisoi? 

Turun Sanomat valitsee uutisoimansa aiheet itsenäisesti journalistisin perustein. Uutisointikriteerejä ovat muun muassa aiheiden merkittävyys ja kiinnostavuus. Pyrimme valitsemaan aiheita ja käsittelynäkökulmia mahdollisimman monipuolisesti. Journalistinen ratkaisu on myös olla uutisoimatta jostain aiheesta. Painotamme valinnoissamme paikallisuutta ja alueellisuutta, unohtamatta valtakunnallisia ja globaaleja aiheita. 

Mitä ovat Lännen Media, STT ja Financial Times? 

Turun Sanomat käyttää valikoidusti myös muiden kuin omien toimittajiensa ja avustajiensa tuottama sisältöä. Näitä yhteistyökumppaneita ovat Lännen Media, Suomen Tietotoimisto (STT) ja Financial Times. Yhteistyökumppanit rikastavat uutismediamme sisältöjä muun muassa tuomalla laajempaa maantieteellistä näkemystä sisätöihimme. Turun Sanomat vastaa myös kumppaneidensa sisältöjen oikeellisuudesta ja luotettavuudesta julkaisemiensa juttujen osalta. 

Miten jätän juttuvinkin? 

Juttuvinkit ovat meille arvokkaita, koska Turun Sanomat elää vuorovaikutuksessa lukijoittensa kanssa. Voit jättää vinkin haluamasi kanavan kautta: WhatsAppilla tai tekstiviestillä numeroon 050 513 0651, sähköpostilla osoitteeseen ts.uutiset@ts.fi tai soittamalla numeroon 02 269 3260. Myös verkkosivujen kautta voi jättää vinkin osoitteessa uutisvinkki.ts.fi

Miten jätän ilmoituksen lehteen, vaikkapa Iloisiin uutisiin? 

Verkkopalvelumme kautta pystyt jättämään ilmoituksesi. Valitse haluamasi osasto: Jokamiehen Markkinat, Iloiset Uutiset, Kuolinilmoitukset tai Muut luokittelut. Palvelussa voit tehdä annettujen mallien mukaisia ilmoituksia. Valittuasi osaston näet malli-ilmoitukset ja esimerkkihinnat. Jos mallipaketeistamme ei löydy sopivaa vaihtoehtoa, ota yhteyttä tai käy asiakaspalvelussamme.

Miten annan palautetta? 

Palautteen voit jättää verkossa, sähköpostilla tai käymällä asiakaspalvelupisteellä. Asiakaspalvelun yhteystiedot sekä aukioloajat löydät yhteystiedoista.