Kuluttajailmoitusehdot

Näitä ilmoitusehtoja sovelletaan silloin, kun kuluttajailmoittaja (jäljempänä ”asiakas”) ostaa TS-Yhtymä Oy:n (y-tunnus 0141911-0) konserniyhtiöiden (Turun Sanomat Oy, Salon Seudun Sanomat Oy, Plari Oy ja Priimus Media Oy, jatkossa ”kustantaja”) kustantamiin lehtiin kuluttajailmoituksen (”ilmoitus”). Yhtymän kustantamia lehtiä ovat Turun Sanomat, Salon Seudun Sanomat sekä paikallislehdet Auranmaan Viikkolehti, Kaarina-lehti, Kunnallislehti, Laitilan Sanomat, Loimaan Lehti, Paikallislehti Somero ja Uudenkaupungin Sanomat (jatkossa ”lehti”). Vastaavasti kuluttajailmoituksen voi ostaa esimerkiksi Iloisiin uutisiin, Jokamiehen markkinoille, Löytölaariin, kuolinilmoituksiin tai muihin luokiteltuihin ilmoituksiin.

1. Ilmoitustilavaraukset

<

Ilmoitus voidaan varata olemalla yhteydessä lehden asiakaspalveluun. Lisäksi ilmoituksen voi varata lehtien verkkopalveluissa seuraavasti:

  • Turun Sanomat (Iloiset uutiset, Jokamiehen markkinat, kuolinilmoitukset ja luokitellut),
  • Salon Seudun Sanomat (Löytölaari ja Ilon pisarat),
  • Löytölaari (paikallislehdet eli Kaarina-lehti, Kunnallislehti, Loimaan Lehti, Paikallislehti Somero ja Auranmaan Viikkolehti), ja
  • Vakkamakasiini (Laitilan Sanomat, Uudenkaupungin Sanomat ja Vakka-Suomen Sanomat).

Varaus ja aineiston toimitus tulee tehdä julkaisua edeltävänä arkipäivänä klo 10 mennessä. Aikataulut koskevat myös aiemmin lähetettyjen ilmoitusaineistojen muutoksia. Valittavissa olevat julkaisupäivät vaihtelevat ja ne voi tarkistaa Turun Sanomien osalta täältä ja muiden lehtien osalta täältä tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluun.

2. Peruutusehdot ja muutokset

<

Peruutusilmoitus on tehtävä julkaisua edeltävänä arkipäivänä klo 10 mennessä. Mikäli peruutus tehdään varausaikataulujen rajoissa, ilmoitusmaksua ei veloiteta. Jos peruutus tehdään määräajan jälkeen tai aineistoa ei toimiteta julkaistavaksi, veloitetaan varatun ilmoitustilan nettohinta.

Ilmoituksen voi perua olemalla yhteydessä asiakaspalveluun. Laskun maksamatta jättäminen ei ole peruutus.

3. Maksuehdot ja asiakkaan maksuvelvollisuus

<

Ilmoitusta koskevan laskun voi maksaa varaustavasta riippuen yleisimmillä maksutavoilla (lasku, yleisimmät pankkikortit tai verkkopankki). Asiakkaan tulee maksaa ilmoituslaskunsa eräpäivään mennessä.

Laskutettavissa ilmoituksissa kustantaja vaatii yrityksiltä, yhdistyksiltä, seuroilta ja muilta vastaavilta ilmoittajilta y-tunnuksen. Kuolinilmoituksissa ja osanottokiitoksissa edellytämme ilmoituksen jättäneen asiakkaan henkilötunnusta. Näissä tapauksissa ilmoituksen jättäjä vastaa ilmoituksen maksamisesta, mikäli kuolinpesä on varaton.

Kustantajalla on oikeus periä viivästyneestä maksusta korkolain mukaista viivästyskorkoa sekä maksukehotuksesta kohtuullinen huomautusmaksu. Mikäli erääntynyttä maksua ei ole suoritettu maksukehotuksesta huolimatta, lehti voi siirtää saatavan perintätoimiston perittäväksi. Asiakas vastaa tällöin perintätoimiston yleisesti käytössä olevista kuluista.

Kustantaja voi myös edellyttää asiakkaalta ennakkomaksua tai muuta vakuutta. Asiakaskohtaiset neuvottelut käydään ennen ilmoitusten julkaisua.

4. Ilmoitushinnat

<

Ilmoituksen hinta määräytyy kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti ja vaihtelee muun muassa ilmoituspäivän, osaston ja ilmoituksen koon mukaan. Turun Sanomien hinnasto löytyy täältä ja muiden lehtien hinnasto täältä.

Laista, asetuksista tai viranomaisen toimenpiteistä aiheutuvat kustannuslisäykset korottavat hintoja vastaavasti määräysten voimaantulohetkestä lukien. Korotukset koskevat myös jo tehtyjä varauksia.

Kuluttajailmoitushinnat sisältävät kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron.

5. Ilmoitusten julkaiseminen

<

Kaikki hyväksytyt ilmoitukset pyritään julkaisemaan ilmoitukselle varattuna julkaisupäivänä.

Kustantaja pidättää itsellään oikeuden ilman korvausvelvollisuutta siirtää tai peruuttaa ilmoitus tuotannollisista tai muista toiminnallisista syistä (esim. lakko) tai asiakkaasta johtuvista tai muista erityisistä syistä. Kustantajalla ei ole velvollisuutta julkaista ilmoitusta, joka sen oman harkinnan mukaan aiheuttaa haittaa sille tai kolmannelle osapuolelle tai on soveltuvan lainsäädännön tai hyvän tavan vastainen.

Mikäli Ilmoitusta ei tuotannollisista tai muista toiminnallisista syistä (esim. lakko) tai asiakkaasta johtuvista syistä kuitenkaan voida julkaista, lehti ei vastaa asiakkaalle mahdollisesti aiheutuvasta vahingosta. Kustantajan vastuu ilmoituksen poisjäämisestä tai julkaisemisessa sattuneesta virheestä rajoittuu Ilmoituksesta maksetun määrän palauttamiseen.

Kustantaja ei anna hyvitystä vähäisestä paino-, painatus- tai taittovirheestä, joka ei vaikeuta Ilmoituksen käsittämistä eikä vähennä Ilmoituksen mainosarvoa.

Kustantaja ei vastaa ilmoitukseen tulleesta virheestä, joka johtuu sille toimitetusta puutteellisesta tai virheellisestä aineistosta, epäselvästä käsikirjoituksesta, puhelimitse annetusta Ilmoituksesta tai virheestä, joka käy ilmi asiakkaalle toimitetusta ja hänen hyväksymästään tai määräaikana palauttamatta jättämästään korjausvedoksesta.

6. Huomautukset ja reklamaatiot

<

Koska mahdollisten virhetilanteiden nopea selvittämien on asiakkaan edun mukaista, suosittelemme tekemään ilmoituksia koskevat huomautukset ja reklamaatiot seitsemän (7) päivän kuluttua ilmoituksen julkaisupäivästä. Samoin ilmoituslaskuja koskevat huomautukset ja reklamaatiot on suositeltavaa tehdä seitsemän (7) päivän kuluttua laskun päiväyksestä.

Asiakkaalla on kuitenkin kuluttajasuojalain mukaan mahdollista reklamoida virheestä kahden kuukauden sisällä virheestä.

Reklamaatio- ja virhetilanteissa tulee asiakkaan olla yhteydessä asiakaspalveluun.

7. Mainontaa koskeva lainsäädäntö ja ohjeet

<

Kustantaja noudattaa ja soveltaa mainontaa koskevaa Suomen lainsäädäntöä ja on sitoutunut Julkisen sanan ja mainonnan eettisen neuvoston ohjeisiin.

8. Tietosuoja

<

Kustantaja noudattaa henkilötietojen käsittelyssä kulloinkin voimassa olevaa henkilötietojen käsittelyä ja yksityisyyden suojaa koskevaa EU:n ja kansallista lainsäädäntöä. Lehden tietuojaseloste on luettavissa verkossa tai asiakaspalvelussa.

9. Erimielisyyksien ratkaisu

<

Turun Sanomien ja asiakkaan väliset mahdolliset erimielisyydet pyritään ratkaisemaan osapuolten välisillä neuvotteluilla. Kuluttajan on myös mahdollista saattaa riita-asia kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakuntaan, kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.Kustantajan ja asiakkaan väliset mahdolliset erimielisyydet pyritään ratkaisemaan osapuolten välisillä neuvotteluilla. Kuluttajan on myös mahdollista saattaa riita-asia kuluttajariitalautakunnan [linkki: https://kuluttajariita.fi/fi/] käsiteltäväksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakuntaan, kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Mikäli osapuolet eivät pääse asiassa sovintoon, riita ratkaistaan Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa. Asiakas voi nostaa kanteen myös sen paikkakunnan alioikeudessa, jonka tuomiopiirissä hänellä on kotipaikka.